• Diana, Jan en André verkeren nu al jaren in onzekerheid.

    Naomi Heidinga
  • De woonboot van Jan wordt overschaduwd door de BMW garage.

    Naomi Heidinga

Woonbootbewoners krijgen veel positieve reacties na 'Klem aan de Kade'

DUIVENDRECHT De documentaire 'Klem aan de Kade' van Esther Janmaat en Olaf Schuur, die vorige week te zien was op tv, heeft veel stof doen opwaaien. De docu vertelt het verhaal van de woonbootbewoners aan de Willem Fenengastraat, die klem zitten tussen projectontwikkelaars en de gemeente. Jaren werden de boten gedoogd, maar vanwege bouwplannen voor het Amsel Business Park moeten de boten waarschijnlijk wijken. Waarschijnlijk, want duidelijkheid is er nog steeds niet. Op social media is verontwaardigd gereageerd op het handelen van de gemeente. De reacties naar de bewoners zijn echter hartverwarmend. "Ik heb zelfs gebak gekregen," aldus Jan Griffejoen, één van de bewoners.

Een week na de uitzending zitten de drie 'hoofdrolspelers' klaar voor een interview: Diana, Jan en André. Ze hebben veel reacties gekregen, niet alleen van vrienden, maar ook van onbekenden. "Zelfs mensen uit Groningen hebben op de uitzending gereageerd," aldus Diana. Ze vond het 'heftig' om de documentaire te zien. Uren aan filmmateriaal is uiteindelijk teruggebracht tot 55 minuten. Al jaren hangen de bewoners aan het lijntje. "Jaren geleden, toen ik de ark overnam van mijn ex-man, heeft de gemeente via een brief laten weten dat we hier konden blijven," aldus Diana. "Op basis daarvan heeft de bank een hypotheek versterkt. Jaren later stelde gemeente dat ik deze brief vervalst zou hebben." En zo is er meer gebeurd tussen gemeente en bewoners, waardoor de bewoners het vertrouwen volledig kwijt zijn geraakt in de gemeente. "Het is David tegen Goliath," aldus Jan.

BMW Als je naar de woonark van Jan kijkt, gaat dat gezegde zeker op. Zijn woonboot wordt overschaduwd door de garage van BMW. "Volgens de tekeningen zou BMW niet over mijn boot heen bouwen. Maar dat is toch gebeurd." Diana: "Maar niemand is daar tegen in het verweer gekomen. Waar moet je dat als bewoner aankaarten?" Als het regent, klettert het water vanaf de overhang van BMW op het dak van Jan's boot. En naast zijn woonboot zit een afvoerpijp. "Wanneer het droog weer is, en het waait niet, dan ruikt het enorm naar zeep," aldus Jan.

Hij woont al 46 jaar op zijn ark, die hij zelf bouwde. Hij wil best naar een andere plek, maar die is er niet. "Gemeente Amsterdam zou op zoek gaan naar een andere ligplaats, maar het blijft stil." Ook André en Diana kunnen zich neerleggen bij de gedachte dat ze ooit weg moeten. "Er moet alleen wel een vergoeding tegenover staan. Dat is ons tot dusver nooit aangeboden," aldus André. Hij is de situatie helemaal zat. Dat geldt ook voor andere bewoners, maar ze blijven strijdbaar. "Ik ben hier nu al zes jaar van mijn leven mee bezig," aldus Diana. "Je wordt er langzaam ziek van."

MANHATTEN AAN DE AMSTEL Vooral het gevoel niet serieus te worden genomen, vreet aan haar. "We worden weggezet als een stel criminelen." Het vertrouwen in de politiek heeft een enorme deuk opgelopen. Niet alleen in wethouder Rineke Korrel, die verantwoordelijk was voor dit dossier, maar ook de raad. Alleen Ouder-Amstel Anders heeft zich telkens ingezet voor de bewoners. "Wij moeten wijken voor het grote geld," aldus Jan. "Ze willen hier het 'Manhattan aan de Amstel' creëren."

De gemeente laat in een reactie weten: "Het is een aangrijpende uitzending geworden die een helder beeld geeft van hoe de woonbootbewoners zich door de gemeente behandeld voelen. De onzekerheid over hun situatie leidt tot stress, onmacht en boosheid. Het is ons niet gelukt om de onzekerheid weg te nemen. Wij hebben bovendien een rol gespeeld in het versterken van de onduidelijkheid." De gemeente wil een groot deel van de 21 boten positief bestemmen, maar tegelijkertijd een deel van de kade vrijmaken van boten. Welke boten weg moeten en op welke termijn dit moet gebeuren, is onduidelijk.

>> Lees ook de reactie van de gemeente na de uitzending.