• Connexxion

Meer elektrische bussen voor Connexxion

AMSTELLAND Het wagenpark van Connexxion wordt uitgebreid met 156 nieuwe elektrische streekbussen, die gaan rijden in de vervoersbieden Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond. De bussen vervangen de diesel- en aardgasbussen die nu rijden bij Connexxion. Een belangrijk punt is dat de nieuwe bussen aanzienlijk grotere afstanden kunnen rijden op één acculading dan de huidige bussen die al op Schiphol en in de regio rond de luchthaven rijden. Die oudere bussen kunnen op een volle accu slechts 70 kilometer rijden. De nieuwe bussen halen 350 kilometer. Dat maakt de inzet ervan een stuk eenvoudiger. Ook zal het met deze bussen op langere lijnen als de R-netlijn 300 (Haarlem-Hoofddorp-Schiphol-Amstelveen-Bijlmer) niet nodig zijn om extra overstappen te creëren, waarvoor eerder werd gevreesd.

De moedermaatschappij van Connexxion, Transdev, heeft speciaal gekozen voor bussen van fabrikant Enesco vanwege hun grote accucapaciteit. De elektrische bussen dragen bij aan schoner en stiller busvervoer in de regio. Ze stoten namelijk geen CO2, NOx en fijnstof uit. Met de order is 130 miljoen euro gemoeid en de bedoeling is dat de nieuwe bussen vanaf december volgend jaar worden ingezet bij het ingaan van de dienstregeling 2021. Het gaat om een mix van standaard bussen en gelede (harmonica)bussen. Er komen ook meer laadpalen.