• Naomi Heidinga

Stem is de ziel van de mens

Haar man Eugene is pastor van de Sint Urbanuskerk. Ze komen uit Amsterdam. Piet van de Kamp wil van haar weten hoe ze naar Ouderkerk en haar zangcarrière binnen het dorp kijkt.

Hoe was het om van de stad naar een dorp te verhuizen?

“Mijn man was hiervoor diaken in de Sint Nicolaaskerk in Amsterdam. We hadden het daar prima naar ons zin. Toen hij voor deze pastorie werd gevraagd, hebben we even getwijfeld. Het leven in de stad is anders dan in een dorp. Aan de ene kant voelt een dorp wat benauwder, aan de andere kant zijn mensen hier meer betrokken. We zijn hier heel hartelijk ontvangen. Al geldt altijd, waar je ook naartoe gaat, dat je je weg moet vinden.”

Waarom heb je voor een carrière in de muziek gekozen?

“Van kinds af aan ben ik gek op muziek. Zingen is mijn grote passie. Aan de hand van een stem kun je van alles ontdekken over iemand. Zoals emoties, maar ook het karakter. De stem is de ziel van de mens. Als zangeres zing ik onder meer opera, lied en oratorium. Daarnaast geef ik met plezier zangles aan kinderen en volwassenen in Ouderkerk en Amsterdam.”

Wat maakt het lesgeven zo leuk?

“Ik ben geïnteresseerd in andere mensen. Mijn leerlingen zijn heel verschillend. Muziek verbindt. Om goed te kunnen zingen, moet je je openstellen, je persoonlijk geven. Het is voor mij het mooiste vak. Zingen doe je met je lichaam, je eigen instrument. Daarachter kan je je niet verschuilen. Tenminste, niet als je de ander met jouw muziek wil raken. Dus in het lesgeven zie ik veel van mensen, het is een kwestie van vertrouwen. ”

Vragen kinderen een andere aanpak dan volwassenen?

“Kinderen zijn over het algemeen spontaner, meer puur in hun reactie. Met volwassenen kun je vaak meer doen met tekstbeleving, de diepte in gaan. Je merkt dat mensen soms blokkades moeten doorbreken om te kunnen zingen. De mensen die ik les geef zijn grofweg in twee categorieën te delen: denkers en mensen die vooral zingen vanuit het gevoel. Denkers zijn vaak goed in techniek, maar vinden het soms lastig om in contact met hun gevoel te komen. Bij de andere groep kunnen die gevoelens juist het zingen in de weg staan. Bijvoorbeeld wanneer je te ontroerd raakt door de muziek, waardoor je geen grip meer hebt op je stem. Het gaat om een middenweg vinden tussen de twee. Daarom vind ik het belangrijk om iedereen een goede basis mee te geven, de juiste techniek te leren. Maar het belangrijkste blijft om mensen te raken, iets over te brengen. ”

Waar kunnen mensen je horen zingen?

“Vorig jaar heb ik onder andere op het brugconcert gezongen. De komende tijd treed ik een aantal keer op in de regio. Op 21 maart tijdens het passieconcert en 3 juni een operaconcert in de Urbanuskerk, op 22 april in de Urbanus Bovenkerk en op 24 juni tijdens het Amstelconcert, een vervolg op het brugconcert De muzikale cultuur in Ouderkerk heeft me positief verrast. In Amsterdam kun je elk weekend naar een concert. Maar ook hier is veel aandacht voor muziek. Dat vind ik geweldig, dat moeten we koesteren.”

Ben je nog zenuwachtig voor een optreden?

“Er is altijd sprake van gezonde spanning. Daar heb ik mee moeten leren omgaan. Zingen is een kwetsbaar vak. Je hebt één moment en dan moet het goed gaan. Iedereen wil het perfect doen, maar dat lukt alleen op de cd. Dan kun je het keer op keer overdoen. Ik merk dat over zingen best makkelijk wordt gedacht. Soms vraagt iemand uit het niets of je even iets kunt zingen. Daar gaat echter wel iets aan vooraf. Je stem opwarmen, nadenken over de tekst en het verhaal dat je wil vertellen. Zingen vraagt om een bepaalde energie. Op stel en sprong een lied goed brengen lukt niet zomaar.”

Wie nodig je uit voor het volgende kettinggesprek?

“Anneke Broertjes, een kunstenares uit het dorp. Zij heeft onder andere het kunstwerk op de Amstelschool gemaakt en schildert prachtige schilderijen. Ik wil haar vragen of ze voldoende inspiratie vindt in Ouderkerk voor haar kunst en waar zij die inspiratie vindt.”