• pr

Quinoasalade (4p)

MAANDRECEPT Deze zomerse salade is glutenvrij en lekker met een stukje gegrilde zalm, forel, makreel of kipdijbeenfilet van de barbeque. Eet je liever vegetarisch? Verkruimel dan 150 gram feta over de bereide salade, of bak wat plakjes halloumi goudbruin in een hete pan met een scheutje olie.

SALADE Kook 150 gram witte quinoa beetgaar en laat dat uitlekken in een vergiet. Kook vervolgens 200 gram haricot verts beetgaar. Rooster 500 gram bloemkoolroosjes en 800 gram geschilde en in plakjes gesneden gele, oranje en/of paarse wortel op 220 graden in de oven gedurende 10 minuten met een klein beetje zout en olijfolie en laat dat afkoelen. Bak 40 gram pompoenpitten in een droge pan op matig vuur, totdat ze licht gekleurd zijn.

DRESSING Klop sap en rasp van 1 citroen met 80 ml extra vergine olijfolie, 20 gram honing en een mespuntje zout. Giet er 50 ml yoghurt doorheen en schep nog even om. Meng de afgekoelde quinoa, pompoenpitten, bloemkool en wortel met 200 gram zoete tomaatjes in partjes, 200 gram komkommer in kleine blokjes, 100 gram spinazieblaadjes, 15 gram fijngehakte peterselie, 15 gram basilicum, 15 gram bieslook en de dressing. Eet smakelijk!

PRIJSVRAAG Maak je dit gerecht thuis? Stuur voor 13 augustus een foto van het eindresultaat naar marleen@marleenkookt.nl. Onder de inzendingen verloot ik een MarleenKookt kadobon ter waarde van 25 euro!

Marleen kookt elke dag verse en gezonde maaltijden. Bezorging per elektrische bakfiets onder andere in Ouderkerk. Info: marleenkookt.nl