• Directeur Gerard Lohuis kiest met P60 voor een andere koers.

    Naomi Heidinga
  • Marketing- en communicatiemedewerker Jill Mos met op de achtergrond het nieuwe logo.

    Naomi Heidinga

Directeur Gerard Lohuis wil afrekenen met oude imago P60

AMSTELVEEN 'Niche' muziek, te weinig publiek en vragen over de bedrijfsvoering: de politiek was vorig jaar kritisch over het functioneren van P60. Na een onderzoek, waarbij onder meer is gekeken naar de wensen van het Amstelveense publiek, gooit P60 het over een andere boeg.

De redactie selecteert, voor u, wekelijks een aantal belangrijke en spraakmakende verhalen uit de regio.

Een nieuw logo, een open uitstraling en een nieuwe website. Nog belangrijker misschien: een meer gespecificeerd muziekaanbod, waarin vijf belangrijke stromingen te ontdekken zijn, die dichter moeten aansluiten bij de doelgroep. Daarmee moet P60 hèt poppodium van Amstelveen worden. En mensen uit de regio trekken. "Het gaat erom dat we mensen verleiden om na een bezoek nog een keer terug te komen. In het verleden organiseerden we unieke feesten en dansavonden, waar mensen uit heel Nederland op af kwamen. Maar mensen uit Middelburg komen niet snel een tweede keer. Wanneer een concept echt een succes werd, ging het bovendien naar een grotere zaal in Amsterdam of een andere stad." Investeringen in concepten qua tijd en geld werden zo te weinig terugverdiend.

VERNIEUWINGSSLAG "We hebben een onafhankelijk bureau onderzoek laten doen, bijvoorbeeld naar wat onze doelgroepen zijn en wat mensen van ons verwachten. Aan de hand van de hieruit voortvloeiende adviezen hebben we veranderingen doorgevoerd."

Dat is beneden, in het café, goed te zien. "Je kijkt nu direct naar binnen, de blik wordt niet meer gehinderd door posters op het raam. Daardoor hebben we een meer open uitstraling. Dat merk je: mensen komen nu makkelijker bij ons binnen." Het interieur is frisser en vrolijker geworden, de stijl (een mix van vintage en industrieel), past bij deze tijd. Ook de bar is vernieuwd.

Voor elk bedrijf is het goed om elke zeven jaar eens kritisch te bekijken of de uitstraling en bedrijfsvoering nog passen. Voor P60 was een omslag nodig. Lohuis steekt de hand in eigen boezem. "Als je terug kijkt naar onze promotiemiddelen, dan was het erg donker. Op onze posters uit die tijd zie je sommige stromingen, zoals Metal, prominent terugkomen. Dat is maar een klein deel van de programmering, maar het imago was dat we bijna alleen Metal deden."

VIJF STROMINGEN Metal is nog steeds terug te vinden in de programmering, maar staat niet meer prominent op de posters. Er is een duidelijke keuze gemaakt qua aanbod. De vijf hoofdstromingen zijn: (Nederlandstalige) pop, ABC (Americana, blues, country), hiphop/rap, rock/reggae en lokaal (popprijs Amstelland, Bollywood). "We hebben in het verleden de opdracht gekregen van de politiek om voor elk wat wils aan te bieden en dat wilden we ook zelf. Maar er zijn zoveel muziekstijlen, dat werkt niet. Dan weten mensen niet goed wat ze van je moeten verwachten. Onze wethouder cultuur, Herbert Raat, was het daarmee eens en heeft ons de ruimte gegeven om die vernieuwingsslag door te voeren," aldus Lohuis.

Naast optredens en dansavonden, blijft talentontwikkeling een belangrijk thema voor P60. "Dat past ook bij onze local talent avonden. We verhuren oefenruimtes en verzorgen muzieklessen waarbij notenkennis niet nodig is. Daarom zijn we aanvullend op de muziek- en dansschool." Ook kan men vanaf oktober in P60 weer van maaltijden genieten. "We werken daarbij samen met Spoon Culinair. Zij waren op zoek naar een grotere ruimte; en koken is niet onze core business, daarom is het voor beide partijen een goede oplossing."

Mensen komen nu makkelijker bij ons binnen

Lohuis wil een constanter servicelevel bieden. "Dat betekent dat we voor het café kiezen voor betaalde krachten in plaats van vrijwilligers. Op die manier is het kwaliteitsniveau constant. Dat wil niet zeggen dat het vrijwilligerswerk wordt afgeschaft, we hebben honderd (internationale) vrijwilligers en die vorm van jongerenparticipatie blijft een focuspunt." Behalve met Spoon Culinair werkt P60 ook samen met ANNA, het Bostheater en het Cobra Museum.

Het team van P60 doet zijn best om aansprekende namen naar Amstelveen te halen. Dat is niet zo makkelijk. "Niet veel artiesten doen nog een complete clubtour. De Dijk is één van de uitzonderingen. Bovendien hebben we hier, in 020 gebied, nogal wat concurrentie van andere zalen. Artiesten kiezen eerder voor Amsterdam dan voor P60."

OP DE SCHOP De cultuurstrip in Amstelveen gaat op de schop. Deze veranderingen komen ook P60 ten goede. Wanneer de pui van de cultuurstrip naar voren gaat, ontstaat meer ruimte om de zalen van P60, Schouwburg en Platform-C met elkaar te verbinden voor festivals en verhuur. Lohuis zou er graag een kleine zaal bij willen zoals bijna alle poppodia hebben. "We hebben nu alleen een grote zaal, waar 600 mensen in kunnen. Voor minder bekende namen, zoals lokale bands, zouden we graag een intiemere setting willen zodat je de concertzaal kunt verhuren. Dat is goed voor de bezettingsgraad en het verdienmodel."

De rookruimte in de grote zaal, waar de commotie vorig jaar mee begon, verdwijnt dit jaar voor het streven naar een rookvrije generatie. Lohuis ziet nog wel praktische bezwaren: "Wanneer mensen in de avond en nacht naar buiten moeten om te roken, moeten ze allemaal weer langs de security en er zal overlast ontstaan voor de omwonenden van het plein. We proberen hiervoor een oplossing te vinden in goed overleg met de gemeente en de politie."

SCHERP Ondanks de kritiek, heeft Lohuis er niet aan gedacht om het bijltje er bij neer te gooien. "Stormen zijn ook wel leuk. Ze maken je scherp, zorgen ervoor dat je op zoek gaat naar oplossingen. Het team staat achter de verbetermogelijkheden die grotendeels zijn doorgevoerd. Elke crisis is ook een kans."

Naomi Heidinga