• René de Leeuw

Klachtenlawine bij Connexxion

REGIO De nieuwe dienstregeling van Connexxion heeft nog niet de door het bedrijf aangekondigde wereldklasse. Voor reizigers is het al een kunst wijs te worden uit de nieuwe routes, lijnnummers en frequenties, maar er zijn ook technische problemen. Het resultaat: een lawine van klachten.

Woensdag 13 december, even na zevenen, Schiphol-Plazahalte van R-Net bus 300. De halte staat vol mensen die naar Amstelveen of Bijlmer ArenA willen. Op de monitor boven het perron lijkt alles in orde, maar zodra een vermelde vertrektijd voorbij is, verdwijnt deze van de monitor zonder dat een bus verschijnt. Een Connexxion-medewerker in gele hes weet niet wanneer de eerste bus écht komt. "We rijden op lijn 300 met nieuwe, extra lange bussen. Die kunnen in Haarlem een bocht niet goed nemen. Daardoor komen ze vast te zitten en raakt de dienstregeling in de war." Na pakweg twintig minuten komt er toch een bus, terwijl dan iedere tien minuten een bus behoort te vertrekken. Op Twitter blijken de nieuwe bussen nog meer problemen te hebben. De elektronica laat het vaak afweten, waardoor stoplichten niet beïnvloed kunnen worden en vertraging ontstaat. Ook het in- en uitchecken met de OV-chipkaart verloopt niet vlekkeloos.

Op tal van andere lijnen doen zich problemen voor. Een half uur wachten op bussen die iedere vijf, zes, zeven of acht minuten behoren te rijden, dan weer drie bussen die in optocht voorbijkomen. Dat gebeurt onder meer op de 347 (Amsterdam-Uithoorn), 346 (Haarlem-Amsterdam Zuid), 357 (Amsterdam-Aalsmeer) en 397 (Nieuw Vennep-Amsterdam). Op de 341 in Hoofddorp zit de bus soms al na een paar haltes vol, zodat verderop passagiers op haltes achterblijven.

Op de 397 ontstaat vanaf Schiphol richting Amsterdam vertraging omdat reizigers die per vliegtuig zijn aangekomen, geen OV-chipkaart hebben en niet meer met contant geld kunnen betalen. De dubbeldekkers van lijn 346 kunnen bij de halte VUmc niet veilig onder de trambovenleiding door. De bussen sloegen de halte eerst over, maar er is nu een tijdelijke halte ingericht totdat de bovenleiding is aangepast.

Voor bus 287 (Schiphol Plaza - Schiphol Rijk) is op internet een petitie gelanceerd die begin deze week al 768 steunbetuigingen telde. Bus 287 reed in de ochtendspits elke vier minuten, nu nog om het kwartier. In de avondspits zijn er nog vijf ritten, om het half uur. "Het is duwen en trekken om in de overgebleven bussen te komen," zo staat te lezen. Er zijn andere bussen, maar die stoppen vaker, zodat ritten langer duren.

Connexxion erkent de problemen. "We werken er met man en macht op alle frontenaan om de oorzaken van de problemen op te sporen en te verhelpen opdat de situatie snel verbetert," zegt Connexxion woordvoerder Lucas Stassen. Hij kan onmogelijk op alle problemen apart ingaan. Hij kan wel zeggen dat monitoren bij haltes de échte vertrektijd behoren weer te geven en niet de dienstregeling uit het boekje. "Ook dat is werk voor onze techneuten," zegt hij.