• Laurens de Boer (l.) en Edwin Saan, het muzikaal-artistieke team van The Passion 2020 Ouderkerk

    Marion Kiewik

Kiezen uit miljoen liedjes

OUDER-AMSTEL De klok tikt gestaag door. Drie maanden is het alweer geleden dat de aftrap was voor The Passion 2020. Het lijdensverhaal van Jezus in een eigentijds jasje. We gaan het aanschouwen op 8 april op het Kampje in Ouderkerk.

Marion Kiewik

Hoe staat het nu met de voorbereidingen?

Laurens de Boer en Edwin Saan, respectievelijk dirigent en pianist van koor Elckerlyc, praten ons bij. Zij vormen samen het muzikaal-artistieke team van The Passion 2020.

‘Eigenlijk zijn wij al bezig vanaf februari. Met de commissies waren we al langer aan de slag. Er is een artistiek team. Een repertoirecommissie, met wie we alle liedjes hebben samengesteld. Maar hoe het gaat klinken, welke arrangementen, hoe de band het speelt - dat werken wij tweeën uit. Wij moeten zorgen dat het totaal klopt, niet alleen de inhoud maar ook de hele muzikale lijn. Je realiseert het je niet als toeschouwer, maar er gaat een voorbereiding van jaren aan vooraf.’

Hebben jullie de band al compleet?

‘Dezelfde ploeg als vorig jaar heeft toegezegd,’ openbaart Saan verheugd. ‘Eigenlijk was het binnen een half uur rond, zo enthousiast waren ze. Marcel Burger uit Ouderkerk speelt gitaar. Mijn zoon Rik bespeelt de bas. Twee van zijn vrienden van de middelbare school doen ook weer mee: Bram van Haastrecht op toetsen en Rowan Groeneveld op drums. Verder hebben we drie koperblazers, leden van de big band waarin ik speel. En ikzelf ben de pianist.’

Vertel eens wat over het repertoire

De Boer, geheimzinnig: ‘Allemaal geweldige popliedjes, die hun waarde bewezen hebben. Nou vooruit, we onthullen er een: Human van Rag’n’bone Man. En we gaan een eigen compositie doen van Venise Bruins, de professional die net als de vorige keer het koor gaat helpen met hun presentatie op het podium. Het heet Your heart is the beat. Heel mooi zoals dat bij The Passion past.’

Elckerlyc, dat gewoonlijk eens per maand zingt bij de zondagsviering in de St. Urbanus, gaat het repertoire ten gehore brengen. De Boer: ‘We voeren nummers uit die niet per se kerkelijk zijn maar die wel in die context betekenis kunnen krijgen. Zo ook met dit nummer. In The Passion kun je het zien als de hartslag van Jezus die de hartslag van de mensheid bepaalt. ‘Your heart is the beat - and the world is the rythm’... de mensheid vibreert als het ware op die hartslag.’

Vanuit welke invalshoek belichten jullie het lijdensverhaal?

‘Wij willen de universele waarden uit het lijdensverhaal voor het voetlicht brengen, zodat iedereen zich daarmee kan identificeren,’ legt De Boer uit. ‘Schuld, verraad, vergiffenis vriendschap. Het schuldgevoel van Judas die het verraad heeft gepleegd. Iedereen kent die gevoelens wel in zijn eigen leven.’ Saan vult aan: ‘Het is een verhaal van 2000 jaar geleden, maar het is nog zo actueel. Je kunt het één-op-één kopiëren op de dag van vandaag. Daarom kan iedereen zich erin herkennen. En passen eigentijdse liedjes daarop. Ook al is het wel even zoeken - we moesten kiezen uit ‘n miljoen liedjes, haha.’

Welke solisten gaan we op het podium zien? Wie wordt de verteller?

Hoe we ook aandringen, de twee zwijgen als het graf. We moeten nog even geduld oefenen...