• Vénise Bruins en Jeremy Luton op het Kampje, waar straks The Passion wordt opgevoerd. Niet op de foto: Ingeborg Nijboer.

    Marion Kiewik

Passion: Straks komt alles bij elkaar

OUDERKERK Nog maar bijna anderhalve maand te gaan en dan barst het spektakel los: Ouderkerk’s eigen Passion op ‘t Kampje, half 9 ‘s avonds. Wel een man of honderd werkt eraan mee om er een onvergetelijke voorstelling van te maken. Vandaag de schijnwerper op een paar mensen die straks buiten de spotlights blijven: Vénise Bruins, Ingeborg Nijboer en Jeremy Luton.

“Het verhaal is het belangrijkste onderdeel, de muziek ondersteunt het verhaal en de dansers van DCF versterken op hun beurt die muziek en kunnen zo het verhaal uitvergroten.” Vénise is freelance danser. Daarnaast geeft ze les en ze doet mee aan allerlei projecten - ook achter de schermen. Zoals nu dus The Passion. “Een van de nummers heb ik zelf geschreven. Maar ik ben er vooral voor de begeleiding van het koor, de manier waarop zij zich bewegen - het artistieke stuk.”

Ingeborg kon helaas niet bij het gesprek zijn. Wat is haar aandeel?

“Ingeborg, eigenaar van DCF in de Bindelwijk en ook dansdocent, doet de hele organisatie rondom haar dansers. In dit geval geval is het vervoer niet zo ingewikkeld - de meeste dansers komen uit de omgeving - maar denk bijvoorbeeld aan de kleedruimte. Of het podium: is dat groot genoeg voor de bewegingen van de dansers? Is het veilig, liggen er geen kabels in de weg. Dat soort zaken wordt nog weleens vergeten. Het is belangrijk dat er iemand is die echt opkomt voor de dansers. Én zij regelt de kostuums.”

Dan schuift Jeremy aan.

“Mijn rol is heel bescheiden,” zo introduceert hij zichzelf, misschien ‘n tikje tè bescheiden? “Mijn taak is het om videobeelden te maken bij een aantal nummers. Die worden vertoond op grote schermen. En ik heb twee promotiefilmpjes gemaakt, met onze burgemeester in de hoofdrol en twee Bekende Ouderkerkers...” Een tijd terug had Hans Out, die zijn gezicht kende van de ondernemersvereniging, hem aangeklampt voor ondersteuning. “Ik heb geen christelijke achtergrond, maar dat blijkt niets uit te maken. Dit is helemaal niet zo’n ‘kerkelijk’ gebeuren. Het is een universeel verhaal. Dat vind ik juist mooi.”

Jullie kennen tekst en muziek dus al?

“De tekst is zo goed als rond,” zegt Jeremy. “Het script is klaar en de muziek ook. Ik ben dus aan de slag. Vooraf maak ik een aantal clips, waarvan het de bedoeling is dat die het verhaal visualiseren. Ik heb al een test gedaan.” Vénise, die naast al dat andere ook de choreografie voor de dansers verzorgt, heeft zich eveneens in tekst en muziek ingeleefd. “Voor de dansers - het wordt een mix van allerlei leeftijden - gaan de repetities binnenkort beginnen. Zij zorgen straks dat het geheel dramaturgisch goed in elkaar zit.”

Hoe staat het er nu voor?

“Het komt nu aan op de finetuning. Hier en daar in het stuk moeten duidelijker bruggetjes komen tussen de delen. Kijken of je bepaalde elementen terug wilt laten komen. Het is echt een proces, je gaat er steeds meer dingen in zien. Je moet bijvoorbeeld ook opletten dat stukken niet te lang duren. Of juist te kort. Dus: een muziekstuk een paar maten langer maken, omdat de sfeer zo mooi is. Dat ga je voelen. En timen. In de repetities in de Bindelwijk straks moet alles bij elkaar komen.”

Marion Kiewik