Richting bepalen voor de toekomst

OUDER-AMSTEL De Onderwijsgroep Amstelland, waar elf rooms-katholieke en protestantchristelijke scholen in Amstelveen en Ouderkerk bij zijn aangesloten, houdt 14 februari de bijeenkomst 'Ken de wereld'. Het is de eerste van drie bijeenkomsten die de scholen moeten helpen de toekomst van het onderwijs te bepalen. Het gaat om het kiezen van een richting voor de komende vier jaar. Voor de middagen worden directeuren, leraren, ouders en belangstellenden uitgenodigd. Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde, levert een bijdrage aan de eerste bijeenkomst in de ANNAkerk.

Naomi Heidinga

De bijeenkomst is georganiseerd door een werkgroep, met daarin vertegenwoordigers van de verschillende betrokken scholen. "Elke organisatie maakt plannen voor de toekomst," aldus Fred van Oijen, directeur van basisschool de Cirkel. "Doorgaans doen we dat in een strategisch beleidsplan, dat vier jaar geldig is. In het verleden was zo'n beleidsplan heel strak. De veranderingen in de wereld en het onderwijs volgen elkaar echter zo snel op, dat het lastig is om alles in zo'n plan precies vast te leggen. We willen daarom meer een richting bepalen."

Om die richting te kunnen bepalen, worden drie bijeenkomsten gehouden. Vera Wiersema, directeur van de Amstelschool: "We beginnen met 'Ken de wereld'. Hierbij gaat het over de wereld om ons heen, en de invloed die dit heeft op onze kinderen. De tweede bijeenkomst gaat over 'Ken Amstelveen en Ouderkerk'. Daarbij zoomen we in op onze leefomgeving. Tot slot kijken we naar het onderwijs."

Duurzaamheid is een van de thema's die 14 februari aan bod komt. "Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de vraag: Hoe kunnen we de duurzaamheidsgedachte meegeven aan onze kinderen?" Directeur van de Triangel, Guus van Weezenbeek vult aan: "Maar het gaat ook om de duurzaamheid van processen. Werken onze huidige onderwijssystemen straks ook? Terwijl we kijken naar de mogelijkheden is het wel belangrijk niet in de 'het moet allemaal anders' valkuil te lopen."

"Lastig voor ons is dat we kinderen moeten voorbereiden op beroepen die nu nog niet bestaan" aldus Van Oijen. "Dat is onmogelijk. Maar we kunnen wel nadenken over welke vaardigheden daar voor nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan samenwerken." Volgens Nina Wendels-van Buuren, leerkracht van de Willem Alexanderschool, wordt talentontwikkeling steeds belangrijker. "Op school moet ook ruimte zijn voor creativiteit, zoals muziekles of tekenen. Juist voor kinderen die moeite hebben op andere vlakken, geeft dit hen de kans om te uit te blinken. Dat is goed voor het zelfvertrouwen."

"De laatste jaren heeft het onderwijs zich in een keurslijf laten drukken door de politiek. Het ging steeds meer om meetbare resultaten halen, aangespoord door controles van de inspectie," aldus Guus van Weezenbeek. "Natuurlijk moet de basiskennis op orde zijn. Maar daar gaat het niet alleen om op school. We willen kinderen klaar maken om straks zich zelfstandig te kunnen redden in de maatschappij. Dat betekent kinderen een realistisch beeld geven van de toekomst. Kinderen de ruimte geven om dingen te ontdekken en fouten maken horen daarbij. In het bedrijfsleven draait het nu vooral om efficiency en targets halen. Die prestatiegerichtheid zie je terug in de gehele maatschappij, ook in het onderwijs. Maar er is langzaam een kentering gaande. Het leven bestaat uit meer dan werk en prestaties. Vanuit onze achtergrond is goed burgerschap een belangrijk thema."

De scholen horen graag hoe anderen hier tegenaan kijken. De bijeenkomst in de ANNAkerk begint om 15.30 uur en duurt tot 18.45 uur. Aanmelden kan via koersupdate@onderwijsgroepamstelland.nl.