Nieuwe terminal voor touringcars bij station Duivendrecht

DUIVENDRECHT Vanaf medio 2019 nemen busmaatschappijen een internationale touringcarterminal in gebruik naast station Duivendrecht.

De gemeente Amsterdam heeft als initiatiefnemer in overleg met de gemeente Ouder-Amstel en de Nederlandse Spoorwegen (NS) een onderzoek gedaan naar een geschikte  locatie voor het groeiend aantal touringcars voor internationale lijndiensten. Deze nieuwe terminal is bedoeld voor een periode van 10 tot 15 jaar en bedient de Metropoolregio Amsterdam.

 

GESCHIKTE LOCATIE Bij het bepalen van een geschikte locatie golden directe nabijheid van goed openbaar vervoer en aansluiting op het hoofdwegennet als belangrijkste criteria. Het overgrote deel van de touringcars benut de A1, A2, en A4. Daarom is de zuidoost kant van de regio het meest geschikt. Station Duivendrecht heeft een goed treinnetwerk met capaciteit en in meerdere richtingen. En met de metro is de reiziger snel in diverse delen van de stad. Met name voor de zon- en sneeuwreizen moet de locatie ook per auto bereikbaar zijn om mensen af te zetten. Ook hiervoor is ruimte.

NIEUWE KERN Het is belangrijk dat de terminal goed ingepast wordt in de plannen voor een woonwijk  van circa 4.500 woningen in dit gebied, De Nieuwe Kern. Uit onderzoek rond station Duivendrecht kwam uiteindelijk een locatie ten noorden van de Stationsweg als meest wenselijk en haalbaar naar voren. Voor deze locatie gelden de minste technische beperkingen, van bodem tot water. Bovendien sluit het goed aan op de bestaande weginfrastructuur. 

VERVANGING De nieuwe terminal vervangt vanaf 2019 de bestaande locaties bij Sloterdijk (waar onder andere Flixbus en Ouibus halteren) en Duivendrecht (voor touringcars van Eurolines). Deze locaties zijn tijdelijk ingericht en bieden niet de benodigde capaciteit en het gewenste comfort en kwaliteit. Van de terminal gaan de komende jaren gemiddeld 8 tot 10 bussen per uur gebruik maken. Dat is vergelijkbaar met het aantal bussen van lijn 41 die langs station Duivendrecht rijdt.

AANDACHTSPUNTEN De commissie Ruimte van de gemeente Ouder-Amstel heeft donderdag 1 februari het College van Burgemeester en Wethouders geadviseerd het functioneren minimaal na 9 jaren te evalueren. Belangrijke aandachtspunten zijn de sociale veiligheid en de luchtkwaliteit.

VERMENGING FUNCTIES Marian van der Weele (wethouder Ouder-Amstel): "De nieuwe terminal wordt gebouwd met herbruikbare materialen. Vanwege de vliegzone van Schiphol mogen in de omgeving van station Duivendrecht alleen kantoren komen. Met deze duurzame terminal ontstaat meer vermenging van functies. Dit kan tot meer levendigheid en diversiteit in het gebied leiden. Ouder-Amstel levert op deze manier een mooie oplossing voor de vervoersproblematiek in de regio."