• Naomi Heidinga

'Het dorp is als mijn kindje'

OUDERKERK Hans Out zet zich al jaren op diverse fronten in voor het dorp. Hij is in eerste instantie ondernemer, maar is daarnaast actief in verschillende verenigingen. De Historische Vereniging, Stichting Promotie Ouder-Amstel en de Winkeliersvereniging. Ook was hij voorzitter van koor Elckerlyc. Bas Filippini vraagt zich af waar hij zijn motivatie en drive vandaan haalt, om zich altijd zo in te zetten voor het dorp.

Naomi Heidinga

Waar komt die motivatie vandaan?

"De familie Out is al 120 jaar in het dorp gevestigd. We kennen het dorp, de mensen en ondernemers. Dat maakt het eenvoudiger om dingen te organiseren. Als ondernemer heb je simpelweg meer mogelijkheden om dingen voor elkaar te krijgen. We leven van het dorp. Daarom geldt wat mij betreft: als je iets terug kunt doen, dan moet je dat doen. Het dorp is als het ware mijn kindje. Onze hele geschiedenis is ermee verweven. Niet alleen die van mijn familie, maar ook van de bakkerij."

En die tomeloze energie?

"Ik zit vol met ideeën. Wanneer mensen nee tegen me zeggen, word ik geprikkeld om het toch voor elkaar te krijgen. Ik houd van optimistische mensen, waarbij het glas halfvol is. Soms loop ik wat te hard van stapel, dan is het goed als iemand me met beide benen weer op de grond zit. Daarom is het goed om met een team te werken."

Waar heb je al die jaren voor ingezet?

"We hebben altijd geprobeerd om Ouderkerk, in ieder geval af en toe, te laten bruisen. Om het een aantrekkelijke woongemeente te maken. Naast het samenwerken met bijvoorbeeld ondernemers, vormden we eveneens een goed team met de gemeente. We hadden altijd iemand in het gemeentehuis die hielp om dingen voor elkaar te krijgen. Tot een aantal jaar geleden, met de introductie van DuoPlus. Door bezuinigingen moesten er mensen weg. Opeens wilde men binnen het gemeentehuis het gesprek niet meer aangaan met de Stichting Promotie. Dat was zonde, want zo werd iets waar we jaren voor hadden gewerkt teniet gedaan. Gelukkig gaat dat nu weer de goede kant op."

Wat was de afgelopen jaren het moeilijkst om voor elkaar te krijgen?

"Het moeilijkst vond ik The Passion. Daar zijn we twee jaar mee bezig geweest. Een enorm tijdrovend en kostbaar project. Veel mensen wisten zich geen voorstelling te maken van hoe dit er in Ouderkerk uit zou komen te zien. Dat was voor ons ook nog niet geheel duidelijk. Wel honderd keer hebben mensen me verteld dat het niet zou lukken. Dat leek ook te gebeuren, de plannen waren veel te duur, het zou het failliet van de stichting betekenen. Telkens moesten we de plannen aanpassen. Uiteindelijk zijn we doorgegaan. Een jaar van te voren leek het nog niets te worden. Er kwam zoveel bij kijken. Niet alleen qua financiën, maar ook wat betreft deelnemers, muziek en teksten."

Waren de inspanningen het waard?

"Het is de kroon geworden op mijn werk. Ondanks de regen waren er 1200 mensen. Het was een zeer geslaagde avond, waar 120 mensen aan mee hebben gewerkt. Maar naderhand was ik gesloopt."

Al vier generaties lang is bakker Out onderdeel van het dorp. Lag het altijd voor de hand dat jij de zaak zou overnemen van je vader?

"Ik zou vroeger bakker of boer worden. Als kind was ik altijd te vinden op de boerderij van familie Korrel. Ik hield niet van school en spijbelde geregeld. Mijn ouders durfden het daarom niet aan om me naar school in Amsterdam te sturen. In plaats daarvan werd het een kostschool, waar ik het bakkersvak leerde. Het was een goed aangeschreven school, waar je ook over les kreeg over het ondernemerschap. Thuis was ik samen met drie broers en drie zussen. Toch was het duidelijk dat ik mijn vader ging opvolgen. Dat ging heel natuurlijk. Bij mijn vader was dat anders. Hij wilde liever piloot worden. Hij is zelfs naar de Fokkerschool geweest."

De vijfde generatie neemt het binnenkort over. Hoe is dat voor jou?

"Het moment dat Jacqueline vertelde dat zij de zaak wilde overnemen, was het meest dierbare moment in mijn leven. Naast het ontmoeten van mijn vrouw."

Voor het volgende gesprek stelt hij Wes Korrel voor. "Ik wil hem vragen: Waar sta je over tien jaar met je producten uit de Ronde Hoep?"