• GROTE CLUBACTIE 2017 CAMPAGNE
    Kinderen campagne poster

    Foto: Geert van Erven

    Geert van Erven

De Grote Clubactie

De Grote Clubactie gaat dit jaar van start op zaterdag 16 september. Leden van verenigingen uit onder meer Ouderkerk gaan langs de deuren om loten te verkopen. Ze doen mee aan de jaarlijkse actie om de clubkas te vullen.

Clubs gebruiken de opbrengsten vooral voor materiaal, activiteiten, de huur van een accommodatie en begeleiding. Tachtig van de opbrengst van de loten gaat direct naar de verenigingen.

De Grote Clubactie bestaat dit jaar 45 jaar, een gedenkwaardig jubileum. Vanaf het begin draagt de Grote Clubactie bij aan de financiële gezondheid van duizenden clubs in Nederland. Jaarlijks nemen in Nederland bijna zesduizend verenigingen deel aan de Grote Clubactie, zo'n 225 duizend leden gaan de straat op om loten te verkopen voor hun club. Inwoners van Ouderkerk aan de Amstel kunnen ook dit jaar de clubs uit hun omgeving weer steunen. Net als voorgaande jaren bedraagt de hoofdprijs 100 duizend euro en zijn er vele andere prijzen te winnen, waaronder een auto. Dit jaar doen in Ouderkerk turnvereniging IVO mee en NEA handbal en trim.

45 JAAR LATER Veel verenigingen in Nederland zijn afhankelijk van sponsoring en andere initiatieven voor extra financiële middelen.

Er is geld nodig om te kunnen groeien en goede faciliteiten aan leden te kunnen bieden. De Grote Clubactie speelt hierin een grote rol. Pierre Claessens bedacht 45 jaar geleden de Grote Clubactie. Ter ere van dit mooie jubileum is het Pierre magazine uitgebracht. In dit jubileummagazine gaat de directeur van de Grote Clubactie, Frank Molkenboer, in gesprek met de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Edith Schippers, over het belang van het verenigingsleven en de Grote Clubactie.

EXTRA GELD Frank Molkenboer: "Veel vrijwilligers en leden zetten zich in om extra geld in te zamelen voor hun vereniging. De betrokkenheid tussen de club en haar leden is enorm groot mede dankzij de Grote Clubactie. Samenwerking is hierbij het sleutelwoord. Vaak zijn de leden nog jong. Zij hebben een intrinsieke motivatie nodig om op pad te gaan voor hun club. Koppel er een beloning aan en kinderen worden enthousiast. Wij zeggen niet voor niets: Jong geleerd is oud ook nog doen'. Jonge leden van nu krijgen later misschien een functie in een commissie of bestuur van een club."

CEMENT VAN DE SAMENLEVING Minister Schippers beaamt dit: "Verenigingen horen bij Nederland, zij zijn het cement van de samenleving. Jong en oud ontmoeten elkaar en komen hierdoor met elkaar in contact. De sociale cohesie versterkt enorm door een actieve inzet van leden. Nederlandse verenigingen zijn daar kenmerkend en uniek in."

HILARISCH DUO Dit jubileumjaar reist het hilarisch duo Jochem van Gelder en Stan van den Dobbelsteen, onder de naam ''het Grote Clubactie Actieteam'', kriskras door Nederland om verenigingen en clubs een helpende hand te bieden. Via aansprekende vlogs kan iedereen profiteren van hun tips en adviezen.

Van Gelder: "De ene keer instrueren we jeugdleden die langs de deuren gaan om loten te verkopen, de andere keer maken we kennis met sport, dan weer ligt het accent op de Superloten. Ondertussen leren we de verenigingen kennen, ontdekken we wie de spil is en de kar trekt. Het is echt een feest om de vlogs te maken. We komen zoveel mooie verhalen tegen, met weinig moeite zou je er een televisieprogramma van kunnen maken."

DE GROTE CLUBACTIE De Grote Clubactie is in 1972 bedacht door Pierre Claessens, chef-redacteur bij het toenmalige Nieuwsblad van het Zuiden. Tijdens de eerste Grote Clubactie werden er 55 duizend loten in Tilburg verkocht. Het unieke van de Grote Clubactie is dat 80 procent direct naar de clubkas gaat, van de overige 20 procent wordt een loterij georganiseerd. In 1977 brak de Grote Clubactie door in heel Nederland. In 2016 werden er 2,8 miljoen loten verkocht en werd er in totaal 8.382.846 euro opgehaald door de deelnemende verenigingen.

Jochem van Gelder presenteerde diverse televisieprogramma's. Van Willem Wever en Praatjesmakers tot Lachen om Home Video's.

Onlangs was hij te zien in Wie is de mol en de televisiequiz De Slimste Mens. Stan van den Dobbelsteen is onderdeel van het Feestteam, een zangduo met diverse carnavalskrakers, en eigenaar van Dobbelsteen Entertainment.